Slaap beter met deze 6 tips!

Slaap je slecht? Word je regelmatig gedurende de nacht wakker om vervolgens niet meer in slaap te vallen? Of sta je doodmoe op terwijl de dag nog moet beginnen? In deze blog geef ik jou 6 tips om beter te kunnen slapen!

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1 op de 4 Nederlanders last heeft van slaapproblemen.

Waardoor komt het dat zoveel mensen slecht slapen?

Waarom zoveel mensen slecht slapen kunnen verschillende oorzaken hebben: Je kan toevallig gewoon een slechte nacht hebben doordat je een gezellig etentje hebt gehad waarbij veel alcohol is gedronken of het regent buiten hard en door het geluid kan je niet meer in slaap komen. De volgende nacht slaap je weer als een roos. En zo zijn er ook periodes dat de slaap minder goed is vanwege een stressvolle situatie in je leven. Denk aan: een nieuwe baan, een relatie die uit is gegaan of het kopen van een huis. Meestal wordt jouw slaap weer beter, zodra deze stressvolle periode weer voorbij is.

Blue Ocean Photo Summer Instagram Post 1

Merk je dat je regelmatig niet in slaap kan komen? En dat dit een langere periode aanhoudt. Ga dan bij jezelf eens na of je de volgende dingen herkent: Maak jij je zorgen? Pieker je veel? Ervaar je (langdurig) veel stress? Dit kan invloed hebben op jouw slaap doordat je de situaties en gebeurtenissen van de dag nog niet hebt afgesloten. Gedurende de nacht ben je bezig met het verwerken. Ook kan je erg gericht zijn op de toekomst: Wat er komen gaat en wat je de volgende dag kan verwachten. Dit kan er toe leiden dat jij je zorgen maakt en de slaap niet meer kan vatten. Voor deze situaties geef ik jou 6 tips die je helpen een goede nachtrust te geven..

6 tips die ervoor zorgen dat je beter gaat slapen:

  1. AVONDROUTINE door te zorgen voor een aantal vaste dingen die je doet voor het slapen gaan, gaat je lichaam deze patronen herkennen. Hierdoor weet je lichaam dat het zo gaat slapen en komt het makkelijker tot rust. Je avondroutine kan bijvoorbeeld bestaan uit:
    • Schrijf de dag van je af. De dingen die je nog dwars zitten schrijf je op en laat je zo makkelijker los.
    • Leg je telefoon een uur voordat je gaat slapen al weg en leg hem gedurende de nacht ook niet in de slaapkamer. Wil je hem wel graag kunnen horen mocht er een noodgeval zijn, leg hem dan bijvoorbeeld in de gang.
    • Dim je lichten. Als het schemerig wordt krijg je van nature slaap.
    • Spray je hoofdkussen in met een spray van lavendel. De geur van lavendel zorgt voor rust en ontspanning. Maar je hersenen gaan de geur ook herkennen waardoor ze weten dat het tijd is om te slapen.
    • Drink ’s avonds een warme (amandel)melk en voeg er eventueel kruiden aan toe zoals kaneel, nootmuskaat of peper met kurkuma (Over de werking van kuruma heb ik het ook in mijn eerdere blog gehad).
Blue Ocean Photo Summer Instagram Post 1 1
  1. Drink geen cafeïne meer na 13:00 uur (in groene thee zit ook cafeïne) en probeer voor 19:00 uur te dineren, zodat je lichaam voldoende tijd heeft het voedsel te verwerken.
  1. Zorg voor een opgeruimde kamer. Dit creëert rust en ruimte in je hoofd waardoor je beter kan ontspannen.
  1. Ventileer je kamer gedurende de dag en nacht zodat je voldoende frisse lucht binnen in de ruimte krijgt.
  1. Plan een korte meditatie moment, waarbij je de dag nog even naloopt of volg een begeleide Yoga Nidra sessie waardoor je de dag nog beter kan afsluiten.
  1. Probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en sta elke morgen rond dezelfde tijd op.

Ik hoop dat je heerlijk gaat slapen door het volgen van bovenstaande tips! Ik ben heel benieuwd dus laat het mij hieronder via een reactie weten.

Wil je een begeleide Yoga Nidra sessie volgen? Neem dan contact met mij op! Ook als je vragen of opmerkingen hebt, hoor ik het graag!

Slaap lekker,

Liefs,
Laurien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *