Magnesium, een krachtig en veelzijdig mineraal

Regelmatig wordt mij gevraagd of het verstandig is om magnesium te slikken en waar het precies goed voor is. In deze blog ga ik in op de werking en de verschillende soorten magnesium en de veelzijdigheid van het mineraal..

Waarschijnlijk is magnesium geen onbekende. Het mineraal speelt een grote rol bij vele processen in ons lichaam en is daarom erg belangrijk.
Zo is wetenschappelijk bewezen dat magnesium goed is voor:

  • Het aanmaken en behouden van sterke botten
  • Het behoud van sterke tanden
  • Het normaal functioneren en het herstel van spieren en zenuwen
  • De gemoedstoestand
  • De vermindering van vermoeidheid  
  • Verschillende hersenfuncties zoals: het geheugen, concentratievermogen en de leerprestaties
Magnesium, een krachtig en veelzijdig mineraal

Hoe krijg je magnesium binnen?
Het zit in ons eten, denk aan volkoren producten (brood, pasta), noten (amandelen, pinda’s en paranoten) Fruit (banen en appels), (blad)groenten (spinazie, broccoli), groene kruiden (basilicum, munt, dille). Over het algemeen is de regel hoe groener, hoe meer magnesium erin zit. In orgaanvlees en kip zit ook magnesium.

Door de verarming van de bodem vanwege o.a. landbouw en kunstmest is de kwaliteit van ons voedsel niet meer zo hoog als vroeger. Hierdoor zit er in ons voedsel dus ook minder magnesium. Het kan daarom verstandig zijn om extra magnesium te slikken.

Verschillende vormen van magnesium.

Hieronder behandel ik de bekendste vormen van magnesium én leg ik uit wanneer je deze het beste kan slikken:

  • Bisglycinaat, voor de geestelijke balans tijdens de nachtrust.
    Een glycine supplement zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap komt, het verbetert je slaapkwaliteit waardoor je langer kan doorslapen. Je slikt deze bij voorkeur ’s avonds.

Slik je liever geen supplement dan is Yoga Nidra een goed alternatief. Yoga Nidra wordt ook wel slaapyoga genoemd. Tijdens een sessie valt je lichaam langzaam in slaap en je hersenen komen in een steeds rustigere staat. Ze gaan van de actieve en wakkere Beta staat, naar de Alpha staat, hierdoor kan je meer ontspannen. Om uiteindelijk uit te komen in de Delta staat, hier zijn je gedachtes volledig naar de achtergrond en kan je lichaam zichzelf helen. Het is bewezen dat het regelmatig beoefenen van Yoga Nidra zorgt voor een betere nachtrust.

Ben je benieuwd naar Yoga Nidra? Geef je dan op voor een (online) Yoga Nidra sessie.

Betere nachtrust met magnesium

  • Citraat, ondersteunt de energie en de spierwerking
    Een citraat is geen gecheleerde vorm, hierdoor is deze minder stabiel in het maag- en darmstelsel (niet aan te raden bij mensen met maagzuur en darmklachten). Het is een sterkere/ puurdere verbinding waardoor deze sneller door het lichaam wordt opgenomen.
  • Tauraat, verbetert de concentratie en de geestelijke gemoedstoestand
    De combinatie van I-taurine en magnesium maakt het makkelijker om de grens tussen het bloed en de hersenen te passeren. Voor het goed functioneren van de hersenen is een constante hersenvloeistof nodig. Deze vorm wordt ook het beste* opgenomen in het hersenweefsel (*ten opzichte van de andere genoemde magnesium vormen).
  • Malaat, goed voor het herstel van de spieren en bij vermoeidheid
    Dit is een verbinding tussen magnesium en appelzuur.
    Appelzuur is onderdeel van het proces in onze cellen die energie produceren. Malaat wordt het beste opgenomen in het spierweefsel en daarom de meest passende vorm bij spierpijn en krampen.

    Magnesium is verkrijgbaar als tablet, poeder om in te nemen, maar ook als olie voor op de huid.

Elk merk heeft zijn eigen assortiment en variant van magnesium. Ik raad je aan om te kiezen voor een biologische variant, zo weet je dat je de meeste natuurlijke vorm hebt.  

Je kan online kijken bij winkels als Holland & Barrett, www.hollandandbarrett.nl , www.deonlinedrogist.nl en www.vanderpigge.nl deze hebben een groot aanbod van verschillende merken.

Disclaimer:

  • Voedingssupplementen zijn geen vervanging van gevarieerde voeding.
  • Wanneer je medicijnen slikt op advies van een arts, raad ik je ALTIJD aan om contact op te nemen met de behandelend arts over het combineren van supplementen en de medicatie.

Mocht je aanvullende vragen hebben, dan hoor ik het graag! Laat een berichtje hieronder achter of neem contact met mij op!

Love & Peace,

Laurien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *